#Dingetjes
Maak ‘t dingsysteem mee!
LEES HARDOP VOOR: Onszelf organiseren begint met goede gesprekken. Rond de #Dingen die ertoe doen. Zo’n bijeenkomst heet ook wel een ‘ding’. Die term heeft meer geschiedenis en betekenis dan we denken!
Dinsdag is onze ‘dag van ‘t ding’, de tijd en plek waar we met elkaar ‘dingen’ om datgene waarover het gaat, mét degenen waarover het gaat. Ja, dat ‘dingen’ is best wel een ‘ding’!
Dus dat is wat we vandaag met elkaar gaan doen: proeven aan ‘Dingen’. Hoe dat werkt. Deze KoersKaart is jullie gespreksleider.
Wie pakt de rol van Doorvrager? Jij vraagt kritisch door waar anderen stoppen.
Wie pakt de rol van Tijdbewaker? Jij bewaakt de speelduur (45 min) én de tijd bij elke vraag.
3-9
spelers
120
minuten
3×3
stappen
1
#Ding
Zonder afleiding van handleiding en begeleiding
2008: Begonnen met KoersKaart uit frustratie
2014: Zelfsturend, grootschalige toepassing
2017: Eerste poging tot digitalisering
2020: Covid crisis & Cocratie.co
2023: #Dingen ‘ontdekt’ als ‘het ding’
2026: Dingsysteem, ‘de Draad’, online KrsKrt & Magic Markers
We leven niet in een democratie, maar in een rechtsorde / wij verkiezen dus het bestuur van de maatschappij.
Plaatje jonge/oude vrouw: We kunnen enkel óf de maatschappij óf de gemeenschap zien. Voor de andere zijn we blind!
Drie politieke ‘partijen’ die alle aandacht trekken:
Maatschappij iets naar rechts (Terug naar een verleden dat nooit was)
Maatschappij iets naar links(Beschermen ‘democratische rechtsorde’)
Maatschappij afbreken (Anti/Anarchie: hoe dan wél?)
Alles draait om de maatschappij!
Drie blinde vlekken:
‘Individualisering’ is ‘atomisering’, (bijna) niemand doet z’n ding en staat ‘uit’. We doen onszelf tekort!
Onderorganisatie van leef-, leer- en werkgemeenschappen: gemeenschappen hebben weinig draagkracht.
Overorganisatie maatschappij, neemt over & monopoliseert (rechtsorde van rechtspersonen & rechtsstaat)
We draaien mét elkaar de pijl om: Niet $#@, maar @#$. Wat kunnen we zelf organiseren? Wat in gemeenschappen? En wat blijft over voor de maatschappij? We verleggen de aandacht van de maatschappij(en) naar de gemeenschap(pen).
We maken mét elkaar de warme overdracht mogelijk: van de democratische rechtsorde (Monocratie: maatschappij van maatschappijen) naar een gemeenschapsdemocratie (Cocratie: gemeenschap van gemeenschappen) in 2100.
Ik heb talloze pogingen gewaagd hierover een boek te schrijven, maar het sloeg allemaal nergens op. Toen realiseerde ik me dat de vorm niet klopte! We hebben niet meer monologen nodig, maar meer dialoog!
Geheel van vier KoersKaarten
Voor leef-, leer- & werkgemeenschap
Voor los en cyclisch gebruik
Offline en online varianten
Lange (2u) en korte (1u) versies
Proefversie van ‘t Dingsysteem!
Mijn vraag is nu: Wie wil met mij een pilot starten om (grootschalig) te #Dingen in jouw organisatie of gemeenschap?